Надзор на пазара

Надзорът на пазара е важно средство за прилагането на директивите от Нов подход. Надзорът на пазара има за цел да гарантира, че разпоредбите на приложимите директиви се спазват на територията на Общността. В действителност всеки гражданин на Общността има право на еднаква степен на защита на територията на Единния пазар, независимо от произхода на закупения или използвания продукт. Надзорът на пазара оказва също така и благоприятно влияние върху интересите на стопанските субекти, тъй като спомага за елиминирането на нелоялната конкуренция.

Държавите-членки трябва да определят или да създадат органи за надзор на пазара. Тези органи трябва да разполагат с необходимите ресурси и да имат всички необходими права за осъществяване на дейността по надзор на пазара. Те трябва да бъдат сигурни в техническата компетентност и професионалната безупречност на своя персонал и да работят по независим и безпристрастен начин, спазвайки принципите на пропорционалност. Органите за надзор могат да сключат договори с подизпълнители за изпълнението на някои технически задължения (като например извършване на изпитвания или инспекция).

За да бъде избегнат конфликт на интереси, нотифицираните органи не трябва по принцип да извършват дейности, свързани с надзора на пазара.

Надзорът на пазара включва два основни етапа:

1) националните органи за надзор на пазара трябва да се уверят, че продуктите, които са пуснати на пазара, са в съответствие с приложимите към тях изисквания на националното законодателство, което въвежда директивите от Нов подход;

2) след което, ако е необходимо, органите за надзор трябва да вземат необходимите мерки за установяване на съответствието.

Действията, свързани с надзора на пазара, не могат да бъдат извършвани по време на фазите на проектиране и производство. Поради тази причина е необходимо органите за надзор, водени от желание за постигане на по-голяма ефективност, да работят в тясно сътрудничество с производителите и доставчиците, за да предотвратят пускането на пазара на несъответстващи продукти.

Мониторингът на продуктите, които са пуснати на пазара, има за цел да установи дали тези продукти са в съответствие с изискванията на приложимите директиви в момента на тяхното пускане на пазара и, ако е необходимо, в момента на тяхното пускане в действие.

ЕС-декларацията за съответствие и техническата документация предоставят на органите за надзор необходимата информация за продукта.

За да могат да контролират продуктите, пуснати на пазара, органите за надзор трябва да имат необходимите правомощия, компетентност и ресурси:

Въпреки че надзор на пазара не може да се извършва по време на фазите на проектиране и производство, органите за надзор на пазара могат да правят проверка на производствените помещения, след като е констатирано несъответствие, за да проверят дали може да бъде установена постоянна грешка. Търговските изложения, панаири и демонстрациите представляват друго изключение от правилото, че надзорът на пазара може да се извършва само след като производителят е поел официално отговорността за произведените от него продукти. Повечето от директивите от Нов подход позволяват излагането на несъответстващи продукти при подобни обстоятелства, при условие че е ясно обозначено, че тези продукти не могат да бъдат пуснати на пазара или пуснати в действие, преди да бъдат приведени в съответствие и че са взети подходящите мерки, които да гарантират безопасността на физическите лица при тяхното евентуално представяне по време на търговски изложения, панаири и демонстрации. Органите за надзор на пазара трябва да следят за спазването на това задължение.

Ако компетентните национални органи за надзор на пазара констатират, че даден продукт не съответства на разпоредбите на приложимите директиви, то тогава те могат да вземат необходимите мерки за привеждане в съответствие.

Преди да бъде предприето каквото и да е било действие, засегнатата страна трябва да бъде уведомена и ако въпросът не е от изключителна важност, нейното становище трябва да бъде проучено. Коригиращото действие зависи от степента на несъответствие, която се установява съгласно принципите на пропорционалност за всеки един конкретен случай:

Търговско-промишлена палата - Стара Загора
6000 Стара Загора, ул. Г.С.Раковски 66, тел./факс 042 626033, 626297, 39627,
e-mail: office@chambersz.com
web site: www.chambersz.com